Review Old Masters: ben jij de nieuwe Van Gogh?

Ben jij de talentvolle schilder in Old Masters? Tijdens Zomerspel ontdekten we de stand van Keep Exploring Games: bekend als uitgever van Sleeping Gods in Nederland, maar ze hebben nog veel meer! Naast Bitoku – waarover later meer – namen we Old Masters mee op aanraden van een van de medewerkers. Daar hebben we zeker geen spijt van.

Algemene informatie

Soort spel: bordspel

Aantal spelers: 2-4 personen

Spelduur: 40 tot 60 minuten

Vanaf leeftijd: 6 jaar

Uitgever: Keep Exploring Games

Speluitleg

Ben jij de talentvolle schilder in Old Masters? Om dat te bereiken moet je niet alleen schilderen, maar ook je gereedschappen en technieken verbeteren. Dit die je op het speelbord voor je. Iedere ronde plaats je jouw assistentes op de draaischijf om een actie uit te voeren, maar let ook op je tegenstanders. Als een vak vol is, kun je de actie namelijk niet uitvoeren en valt je plan misschien in duigen! Door op een juiste vak te gaan staan met je assistent, kan je onderdelen upgraden of andere acties uitvoeren (zoals schilderen, schilderij pakken, kleur pakken of kleur mengen).

Review Old Masters

In deze review van Old Masters gaan we dieper in op de volgende onderdelen:

• Vormgeving
  • Moeilijkheidsgraad
  • Interactie
  • Herspeelbaarheid

Old Masters heeft een duidelijke handleiding, maar in het begin kan de uitleg wat overweldigend zijn. Dit komt voornamelijk door de verschillende symbolen en keuzemogelijkheden. We raden je aan om deze video van Nox Spellenzolder te bekijken. Het spel wordt op die manier vrij snel duidelijk. Qua vormgeving kunnen we niet anders zeggen dat dat we verrast waren. Hoewel de doos ons eigenlijk niet aansprak, waren we erg enthousiast bij de unboxing. De spelelementen zijn namelijk van hoge kwaliteit en ook de afbeeldingen zijn goed op elkaar afgestemd. De moeilijkheidsgraad van dit spel omschrijven we als beginner/medium. Als beginner kan je dit spel namelijk makkelijk meespelen met iemand die het spel al kent. Na een keer spelen, begrijp je het principe en kan je daadwerkelijk aan de slag met een eigen tactiek. Qua herspeelbaarheid is Old Masters een uitdagend spel. Je kunt het telkens weer opnieuw spelen omdat geen potje hetzelfde is. Je zetten zijn namelijk afhankelijk van medespelers, hoeveel vakken de draaischrijf voor- of achteruit gaat en welke kunstwerken je weet te bemachtigen.

Individuele reviews

🦸🏻‍♂️Maikel: eigenlijk had ik er niet veel van verwacht, maar dit is echt een verassend leuk spel. Een heel ander spelmechanisme dan we gewend zijn. De schilders (caracters) hebben allemaal een eigen ‘kracht’ en dat vind ik een mooie toevoeging. Dat geeft een extra dimensie aan het spel.
⭐️ 8

🕵🏼‍♀️Annebelle: dit is echt mijn favoriete spel op het moment, ook al win ik nooit. Ik vind het erg leuk dat je verschillende strategieën kan uitproberen om zoveel mogelijk punten te halen (zo snel mogelijk schilderijen vullen, upgraden of juist zwarte blokjes veroveren). Meestal heb ik een lange termijn visie en daar ga ik ook de mist mee in. Voor ik het weet, hebben medespelers hun schilderijen al gevuld.
⭐️ 9

🧟‍♂️Duane: voor mij een spel dat wel in mijn straatje past als kunstenaar zelf. De doos ging open en ik zag meteen goed speelmateriaal. Tijdens het spel ben je druk bezig met je eigen tactiek, maar je moet wel echt opletten wat andere spelers aan het doen zijn. Als iemand twee schilderijen klaar heeft, begint de laatste ronde. Stiekem kan dat al best snel zijn.
⭐️ 7.5

💃Linda: verrassend leuk spel. Ik had al snel een favoriete kunstenaar die mij helpt om mijn schilderijen in te kleuren. Sommige potjes duren wat langer en andere korter omdat medespelers een voordeligere kunstenaar hebben of betere schilderijen die aansluiten bij wat nodig is. Geluk speelt dus ook, een beetje, een rol. Alles is mogelijk. Wanneer ik echt denk: wauw, deze ga ik verliezen, sta ik ineens voor en win het potje. Deze is toegevoegd aan een van mijn favoriete spellen, die tijdens een avondje spelletjes zeker op tafel komt!
⭐️ 8