Review de Legenden van Andor: alles draait om samenwerken

Review legenden van andor

De Legenden van Andor is een coöperatief expertspel uitgegeven door 999Games. Samen met je medespelers probeer je Andor te verdedigen tegen trollen en de oude draak. Alleen door samen te spelen, win je van het bord! Andor behoort tot ons favoriete, coöperatieve spel. Kies een van de karakters zoals de tovenaar, dwerg of boogschutter en laat je stap voor stap door het verhaal en de spelregels leiden door de legenden. De review van de Legenden van Andor lees je nu in ons nieuwe blog!

Algemene informatie

Soort spel: bordspel

Aantal spelers: 2 – 4 personen (uitbreiden mogelijk)

Spelduur: +/- 60 tot 90 minuten

Vanaf leeftijd: 10 jaar

Uitgever: 999Games

Speluitleg

Tijdens een potje Andor ben je een van de helder in het fantasieland Andor. Verdedig samen met je medespelers de burcht van Andor tegen allerlei monsters, zoals trollen en draken. De verschillende helden hebben allemaal unieke eigenschappen die je verder helpen tijdens het spel. Beslis samen welke stappen jullie zetten om de volgende opdracht te voltooien. Verzamel goud, edelstenen en allerlei andere voorwerpen die je kracht en wilskracht verbeteren. Op die manier versterken jullie jezelf in de strijd tegen de monsters. Alleen door goed overleg en gezamenlijke gevechten kunnen de helden winnen. Tijdens het introductiespel leer je stap voor stap meer over de spelregels.

Psst, volg je ons ook al op Instagram?

Review 7 Wonders

In deze review van 7 Wonders gaan we dieper in op de volgende onderdelen:

• Vormgeving
  • Moeilijkheidsgraad
  • Interactie
  • Herspeelbaarheid

De Legenden van Andor won in 2014 de Nederlandse Expertspellenprijs en dat is niet voor niets. Onder meer het fantastische artwork en de unieke opbouw van de spelregels werden door de jury geprezen. Qua vormgeving zit het spel dus ontzettend knap in elkaar en is er qua details niets aan het toeval overgelaten. Het is een expertspel dus neem zeker even de tijd om dit spel te leren kennen en ben niet verbaasd als je het eerste potje niet wint. Gezien het cooperatieve karakter van dit spel is er sprake van veel interactie met je medespelers. Na het uitspelen van de legenden van het basisspel zijn er nog tal van uitbreidingen waardoor je lang kan genieten van dit spel. Er is ook een uitbreiding waardoor je dit spel met maximaal zes personen kan spelen.

Individuele review

👩🏼‍🏫 Kirsten: dit spel heeft iets te lang op de shelf of shame gelegen. Wat een gaaf spel met een goede verhaallijn. Samen probeer je alle monsters te verslaan en opdrachten te halen. Coöp spellen blijven een van mijn favoriete spellen om te spelen.
⭐️ 8.5

🧙🏻Anthony: Waarom hebben we hier zolang mee gewacht?! Maikel en kirsten stelden vaak voor om Andor te spelen. Het lag maar stof lag te happen in de kast, maar iedere keer ging de voorkeur uit naar iets anders. Na vandaag zal dat niet meer zo zijn want wwt is dit een geweldig coöp spel man man man. Het vooraf plannen en afstemmen met elkaar wat slim is. Het is zo goed bedacht en uitgewerkt. Onze eerste coöp game was Paleo maar dit is voor mij nog tien keer leuker.
⭐️ 9

🦸🏻‍♂️Maikel: ik speelde dit spel voor het eerst met vrienden, maar we speelden het verkeerd. Je moet er echt even goed voor gaan zitten, maar als je het eenmaal snapt, is het echt een leuk spel. Dit is een van mijn favoriete spellen. Vooral omdat het coöperatief is en je samen tot een strategie moet komen.
⭐️ 8.5

🕵🏼‍♀️Annebelle: maikel heeft minimaal 26 keer geroepen dat we dit spel moeten gaan spelen. Ik riep het hardste ‘nee’. De doos sprak me totaal niet aan en over het algemeen geldt: mij niet bellen als we tegen monsters moeten vechten. Onterecht! Dit spel is echt een prachtig coöperatief spel met een verhaallijn. Erg leuk dat je samen beslist over de te nemen zetten en hoe je de Legenden van Andor tot een goed einde kan brengen. Tijdens het spel heb je ook niet door dat een potje redelijk lang duurt.
⭐️ 8.5